HR Verhuur
Charles Darwinstraat 8a 7825 AC Emmen
KvK: 66955270
http://hrverhuur.nl
Artikel 1: Toepasselijkheid – definities
Artikel 1: Toepasselijkheid – definities
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van huur/verhuur die wij met u sluiten. - Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden van toepassing. - Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse
tekst. - Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op uit de overeenkomst voortvloeiende nieuwe
overeenkomsten/huurperiodes. - Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke huurders
als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een bepaling een
afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een natuurlijke
persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. - Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, e-mail, fax of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk
gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. het gehuurde: de in het (geaccordeerde) aanbod/de huurovereenkomst omschreven zaken die wij
aan u verhuren, zoals tenten, podia, toiletwagens, meubilair, verlichting, koeling, verwarming,
vloeren, servies, bestek, glaswerk, linnengoed e.d.
Artikel 2: Aanbod
- Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een
vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog
herroepen. - Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot verhuur van een deel van de in het aanbod vermelde
zaken tegen een overeenkomstig deel van de huurprijs. - Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of
naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven huurprijzen en/of termijnen hieraan aanpassen. - Ons aanbod en de huurprijs gelden niet automatisch voor nieuwe overeenkomsten.
- Aan u getoonde monsters, modellen, opgaven van (technische) specificaties, capaciteiten,
functionaliteiten, kleuren, afmetingen, gewichten, materialen en andere omschrijvingen in brochures,
promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding.
U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door de aan u
voorgelegde offerte voor akkoord te ondertekenen of op andere wijze hiermee uitdrukkelijk in te
stemmen. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij
schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd. - Wij zijn pas gebonden aan:
a. een (aanvullende) aanvraag/reservering;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering
van de (aanvullende) aanvraag/reservering of afspraken zijn begonnen.
Artikel 4: Inschakelen van derden
Wij mogen derden inschakelen bij de uitvoering van de overeenkomst
Artikel 5: Uw informatie – (algemene) verplichtingen
- U zorgt dat u zich op ons verzoek kunt legitimeren.
- U zorgt ervoor dat u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons
verstrekt. U garandeert dat deze informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor aanspraken van
derden die voortvloeien uit het onjuist/onvolledig zijn van deze informatie. - Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen
geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering
van de overeenkomst. - Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de
AVG. - Wij bewaren uw informatie maximaal 1 jaar na ontvangst, tenzij wij uw informatie op grond van
relevante wet- en regelgeving (bijvoorbeeld belastingwetgeving) langer moeten bewaren. - Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst
opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen
(bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico. - Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan
om later alsnog nakoming van u te vragen
Artikel 6: Waarborgsom
- Wij mogen een waarborgsom vaststellen die u vóór ingang van de huurperiode – bijvoorbeeld bij
ophalen of ontvangst van het gehuurde – moet betalen. Tenzij wij anders overeenkomen, bedraagt de
waarborgsom 50% van de totale huurprijs. - Deze waarborgsom is geen vooruitbetaling op de door u verschuldigde huurprijs.
- De overeenkomst komt tot stand onder de opschortende voorwaarde dat u de overeengekomen
waarborgsom tijdig betaalt. Blijft betaling uit, dan vervallen onze afspraken van rechtswege en zijn wij
niet gehouden het gehuurde aan u mee te geven of bij u af te leveren. Dit laat onverlet ons recht op
vergoeding van de schade die wij hierdoor lijden. - Bij einde van de overeenkomst mogen wij alle voor uw rekening komende kosten en schade
verrekenen met de van u ontvangen waarborgsom.
Artikel 7: Huurperiode – huurprijs
- Tenzij wij anders overeenkomen, rekenen wij met dag- of weekendprijzen.
- Wij leggen de huurperiode en huurprijs vast in de overeenkomst.
- U bent over de hele overeengekomen huurperiode de huurprijs verschuldigd. Te laat ophalen of eerder
retourneren van het gehuurde door u heeft geen invloed op de overeengekomen huurperiode en
huurprijs. - Als wij het gehuurde bij u bezorgen/opbouwen, vallen vertragingen die ontstaan tijdens het laden, het
transport, het lossen of het opbouwen onder de huurperiode als de vertragingen te wijten zijn aan
omstandigheden die in redelijkheid voor uw risico komen. Deze vertragingen leiden niet tot een latere
aanvang van de huurperiode of een vermindering van de huurprijs. - De huurperiode wordt verlengd met iedere aan u toe te rekenen vertraging in de teruggave van het
gehuurde. De huurperiode omvat ook de tijd die gemoeid is met reparaties, reiniging e.d. van het
gehuurde als gevolg van uw nalatigheid. Wij kunnen van u betaling vragen van de over de verlenging
verschuldigde huurprijs en een vergoeding van alle door de vertraging geleden schade. - De huurprijs is exclusief BTW en eventuele kosten, zoals transport- of bezorgkosten en declaraties
van ingeschakelde derden. Als wij overeenkomen dat wij het gehuurde ook voor u opbouwen en/of
afbreken, is de huurprijs inclusief het opbouwen/afbreken. - Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen huurprijs hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of wijzigingen in tarieven van ingeschakelde derden. - Bent u een consument en betreft het een prijswijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de
overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging
ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 8: Bezorgen/ophalen – afhalen/retourneren van het gehuurde
- Wij spreken met u af of wij het gehuurde bij u bezorgen en weer ophalen of dat u het gehuurde zelf
moet afhalen/retourneren. Tenzij wij anders overeenkomen, omvat het bezorgen/ophalen door ons
niet per definitie dat wij het gehuurde ook opbouwen/afbreken. - Tenzij wij anders overeenkomen en behoudens overmachtssituaties, proberen wij overeengekomen
data en termijnen strikt na te leven. Bij een dreigende overschrijding van data/termijnen overleggen wij
met u over passende maatregelen. - Wij mogen een door u aangewezen persoon die het gehuurde namens u afhaalt/in ontvangst neemt
vragen een geldig legitimatiebewijs te tonen. - Bezorgen/ophalen door ons geschiedt tussen 08.30 en 17.00 uur op de hiervoor overeengekomen
locatie. Als u een nadere tijdsindicatie wilt, kunt u hierover één dag van tevoren contact met ons
opnemen. Bezorgen/ophalen buiten kantooruren of in het weekend is in overleg mogelijk. Hiervoor
kunnen wij u wel extra (arbeids-)kosten berekenen. - Tenzij wij anders overeenkomen:
a. bezorgen en lossen wij het gehuurde op een voor vrachtauto’s bereikbare plaats en binnen een
straal van 10 meter van onze vrachtauto/bestelbus. Wij voeren intern of verder transport van het
gehuurde alleen uit in overleg en tegen een vergoeding;
b. kunnen wij het gehuurde alleen tot aan de voordeur of in de tuin bezorgen op een verharde en
gelijkmatige ondergrond;
c. bezorgen wij alleen op de begane grond. Heeft u – bijvoorbeeld – galerij- of portiekwoning? Dan
overhandigen wij het gehuurde bij de entree van het gebouw op de begane grond aan u.
Het bovenstaande geldt ook als wij het gehuurde weer ophalen. Heeft u – bijvoorbeeld – een grindpad
of woont u niet op de begane grond? Dan geeft u dit op voorhand aan, zodat wij met u kunnen
overleggen over de mogelijkheden. - U zorgt ervoor dat:
a. het gehuurde onmiddellijk na aankomst in ontvangst neemt. Eventuele wachttijd mogen wij aan u
doorberekenen;
b. u het gehuurde bij zelf ophalen en retourneren ook zelf in- en uitlaadt;
c. u het gehuurde bij afhalen of ontvangst direct controleert. Is iets niet naar wens of niet conform
afspraak, dan meldt u dit nog op de dag van bezorging/afhalen vóór 17.00 uur aan ons, gevolgd
door een schriftelijke bevestiging hiervan. Bij gebreke van een melding wordt het gehuurde geacht
zonder gebreken/defecten en in onbeschadigde staat aan u te zijn meegegeven of bij u te zijn
bezorgd. Constateert u tijdens de huurperiode gebreken, defecten e.d.? Dan gelden hiervoor de
bepalingen van artikel 10 lid 1 sub e en het klachtartikel (artikel 14);
d. u een deugdelijk transportmiddel gebruikt, als u het gehuurde zelf afhaalt en aan ons retourneert.
U draagt het transportrisico;
e. u het gehuurde op de dag van ophalen/retourneren tijdig (= tussen 08.30 uur en 17.00 uur) –
behoudens normale slijtage – in de staat en eventuele emballage (krat, container e.d.) waarin het
zich bij ontvangst bevond aan ons retourneert of voor ophalen ter beschikking stelt inclusief alle
bijbehorende onderdelen e.d. - Eventuele kosten in verband met tenietgaan of vermissing van (onderdelen van) het gehuurde en
noodzakelijke kosten voor reiniging en reparatie zijn voor uw rekening. - Als u het gehuurde – om welke reden dan ook – niet aan ons retourneert, bent u per direct in verzuim.
De huurperiode wordt dan – zonder dat wij dit aan u hoeven te melden – telkens met een dag verlengd.
De over de verlenging verschuldigde huurprijs is voor uw rekening evenals de schade die wij hierdoor
lijden, bijvoorbeeld onze kosten voor het inhuren van vervangende zaken, extra arbeidsloon van onze
chauffeur als hij het gehuurde zelf moet opruimen/in de emballage moet doen etc. - Blijft retournering helemaal uit? Dan bent u aan ons ook de nieuwwaarde van het gehuurde en de
gederfde winst verschuldigd.
Artikel 9: Eigendom
- Het gehuurde blijft altijd ons eigendom. U mag het gehuurde niet onderverhuren of derden rechten
geven op het gehuurde of wijzigingen op/aan het gehuurde aanbrengen zonder onze schriftelijke
toestemming. Ook mag u het gehuurde niet aan derden in gebruik geven, tenzij de zaken hiervoor
bestemd zijn, zoals gebruik van servies of glaswerk door uw gasten. U voorkomt dat u bij derden de
verwachting of indruk wekt, dat u wel meer bevoegdheden heeft met betrekking tot het gehuurde. - U informeert ons direct als er sprake is van beslaglegging op het gehuurde of een gegronde vrees
hiervoor bestaat. Met beslaglegging bedoelen we ook fiscaal bodembeslag. U informeert de
beslaglegger direct dat het gehuurde ons eigendom is. - Als u zich het gehuurde op enige wijze toe-eigent, is sprake van verduistering en doen wij aangifte bij
de bevoegde instantie(s)
Artikel 10: Gebruik – onderhoud – herstel
- U zorgt ervoor dat:
a. u het gehuurde gebruikt conform het doel waarvoor het gefabriceerd/bedoeld is;
b. u het gehuurde zorgvuldig en conform onze instructies, gebruiksaanwijzingen,
behandelingsvoorschriften, bijbehorende handleidingen e.d. gebruikt;
c. uw gasten/andere derden die gebruik maken van het gehuurde, het gehuurde eveneens conform
de bepalingen van overeenkomst/deze algemene voorwaarden gebruiken. U bent aansprakelijk
voor schade die wij lijden als uw gasten/deze derden hier niet aan voldoen;
d. u extreme weersveranderingen, waardoor een onveilige situatie of schade aan het gehuurde kan
ontstaan, direct aan ons meldt;
e. het gehuurde tijdens de huurperiode in goede staat blijft. Met het oog hierop houdt u toezicht op
het gehuurde tijdens de huurperiode. U bent aansprakelijk voor alle tijdens de huurperiode
ontstane schade aan het gehuurde en meldt deze direct na ontstaan aan ons inclusief alle
bijzonderheden, gevolgd door een schriftelijke bevestiging hiervan. Is sprake van storingen,
defecten e.d. tijdens de huurperiode? Dan moet u deze ook direct aan ons melden. Herstel van
schade, het vervangen van (kapotte) onderdelen, het verhelpen van storingen en/of andere
(reparatie)werkzaamheden wordt door ons uitgevoerd, tenzij wij anders overeenkomen. - U bent verantwoordelijk voor alle schade die ontstaat door uw gebruik van het gehuurde, tenzij blijkt
dat deze schade veroorzaakt is door gebreken in/aan het gehuurde in de zin van artikel 6:185 van het
Burgerlijk Wetboek (productaansprakelijkheid). - Tenzij wij u anders informeren, moet u het gehuurde zelf passend verzekeren voor verlies, diefstal en
schade vanaf het moment dat het gehuurde ons terrein verlaat. Valt dit niet onder uw verzekering?
Dan draagt u zelf de kosten in dergelijke situaties. Gaat het verhuurde verloren of raakt dit
onherstelbaar beschadigd? Dan vergoedt u aan ons de nieuwwaarde van het gehuurde. - Is sprake van schade, defecten e.d. aan het gehuurde die – naar ons oordeel – buiten uw schuld zijn
ontstaan? Dan zorgen wij – naar onze keuze en kosteloos – voor herstel of voor vervanging van het
gehuurde voor de resterende duur van de huurperiode. - Zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming mag u geen wijzigingen op/aan het gehuurde
aanbrengen. De kosten van wijzigingen/aanpassingen zijn voor uw rekening. Wij beslissen bij einde
van de overeenkomst of u deze wijzigingen/aanpassingen moet verwijderen. Zo ja, dan brengt u het
gehuurde op eigen kosten terug in de staat waarin u het gehuurde heeft ontvangen. - Wij mogen tijdens de huurperiode de staat van het gehuurde en de wijze waarop u het gehuurde
gebruikt controleren. U verleent hieraan uw medewerking.
Artikel 11: Tenten
- Het is niet toegestaan om:
a. onder/in/nabij de tent een barbecue of vuurhaarden te plaatsen;
b. de tent te versieren met inkt-houdend(e) crêpepapier, slingers of andere materialen die
niet kleurvast zijn;
c. te schrijven of tekenen op de zeilen van de tent;
d. verlichting of verwarming zodanig op te hangen of te plaatsen dat hete lampen brand- of
schroeiplekken kunnen veroorzaken. - Als wij overeenkomen dat wij de Alu hal tent voor u opbouwen en afbreken, moet de plaats waar deze
tent komt te staan vrij zijn van tuinmeubilair en andere obstakels. - Gebruik van geplastificeerde materialen in/aan de tent is toegestaan, mits u tape e.d. na gebruik
verwijdert. U mag bij het verwijderen van de materialen, tape e.d. geen scherpe voorwerpen
gebruiken. - In verband met instortingsgevaar bent u bij sneeuwval op de tent verplicht direct
verwarmingstoestellen in te schakelen, zodat volledige ontdooiing gegarandeerd is. - Onze tenten worden vastgemaakt met professionele haringen, betonblokken en/of spanbanden.
Desondanks mogen wij de overeenkomst te allen tijde – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring
- ontbinden vanaf windkracht 6 of hoger. Is de tent al geplaatst en/of wilt u dat de overeenkomst toch
wordt uitgevoerd in een dergelijke situatie? Dan is dat geheel voor uw risico en rekening. U bent
aansprakelijk voor eventuele schade die u, wij of derden hierdoor lijden en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die hieruit voortvloeien.
- Bij het bevestigen van de tent gaat onze voorkeur – uit veiligheidsoverwegingen – uit naar bevestiging
met professionele haringen. Kan de tent alleen bevestigd worden door ballastblokken, omdat het
plaatsen van haringen niet mogelijk is of op de locatie geen haringen in de grond bevestigd mogen
worden? Dan zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele schade die hieruit voortvloeit, zoals
beschadigingen aan de ondergrond of een beperkte stevigheid van de tent bij weersomstandigheden
als wind e.d. Bij gebruik van ballastblokken geldt een meerprijs die wij aan u mogen doorberekenen.
Artikel 12: Meubilair – linnen – servies
- Meubilair moet u schoon aan ons retourneren. U verwijdert eventueel aangebracht plakband, tape,
punaises e.d. Bij gebreke hiervan brengen wij cleaning-kosten in rekening. De hoogte van deze kosten
hangt af van de mate van vervuiling. Beschadigd meubilair brengen wij tegen de nieuwwaarde bij u in
rekening. - Linnengoed moet u droog aan ons retourneren. Het linnengoed mag vuil zijn, maar bij weerplekken,
kerrie- of vetvlekken, kaarsvet of brandgaatjes brengen wij het linnengoed tegen de nieuwwaarde bij u
in rekening. - Serviesgoed, bestek, glaswerk en horeca supplies huren wij in. Hiervoor gelden de voorwaarden van
onze leverancier. Indien aan de orde, verstrekken wij u een exemplaar van de geldende
leveranciersvoorwaarden.
Artikel 13: Toiletwagens
- Bij het huren van een toiletwagen zorgt u dat de volgende voorzieningen aanwezig zijn op de locatie:
a. een gebruiksoppervlakte van minimaal 18m2;
b. een doorrijhoogte van minimaal 3,5 meter hoog en 3,5 meter breed;
c. een waterkraan, een afvoervoorziening/-put, en een 220 Volt-stroomvoorziening (gebruik
ca. 3500 watt) binnen een straal van 10 meter van de toiletwagen. - Een toiletwagen leveren wij inclusief de met u overeengekomen inventaris. Hierbij geldt het volgende:
a. betreden en gebruiken van een toiletwagen is op eigen risico;
b. tegen betaling kunt u extra toiletpapier en handdoekjes bij bestellen;
c. geleverde verwarmingselementen worden warm. Wij zijn niet aansprakelijk voor
letsel/overige schade doordat personen of zaken met deze verwarmingselementen in
aanraking komen. - U mag:
a. niet in/op de toiletwagen schrijven/tekenen en ook geen tape, punaises e.d. gebruiken op/aan de
toiletwagen;
b. alleen toiletpapier gebruiken/doortrekken in de toiletten. Het is verboden andere voorwerpen, zoals
maandverband, tampons, glas e.d. in de toiletten/urinoirs te deponeren;
c. niet roken in de toiletwagen. - U moet de toiletwagen schoon aan ons retourneren. Als de toiletwagen vuil is, brengen wij € 200,00
cleaning-kosten bij u in rekening. - Als bij ophalen/retournering onderdelen ontbreken of de toiletwagen beschadigd is, brengen wij de
vervangingswaarde hiervan en eventuele herstelkosten bij u in rekening.
Artikel 14: Klachten
- Heeft u tijdens de huurperiode klachten over het gehuurde? Dan meldt u deze direct na ontdekking
aan ons, gevolgd door een schriftelijke bevestiging hiervan. Alle gevolgen van het niet direct melden –
zoals schade die wij hierdoor lijden – zijn voor uw risico. - Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
- Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
- U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie. Moeten
wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond
blijkt te zijn. - Bij een terechte klacht zorgen wij – naar onze keuze en kosteloos – voor herstel of voor vervanging van
het gehuurde voor de resterende duur van de huurperiode dan wel voor een terugbetaling van of
korting op de overeengekomen huurprijs. Als sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de
bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel (artikel 15).
- Wij staan in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het gehuurde, maar buiten
de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties, aanvaarden wij geen enkele
aansprakelijkheid. - Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals
bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is
uitdrukkelijk uitgesloten. - U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
- Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat
onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade
niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot
maximaal de overeengekomen huurprijs. - Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u
bekend bent met/had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen
aanspreken. - In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
- Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op toepasselijke garanties – als de schade
ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het gehuurde of gebruik in strijd met de
door/namens ons verstrekte instructies, adviezen, bedienings- of gebruiksaanwijzingen,
handleidingen, behandelingsvoorschriften e.d.;
b. uw ondeskundige bewaring (opslag of stalling) van het gehuurde;
c. fouten in of onvolledigheid van de door/namens u aan ons gegeven informatie;
d. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
e. of doordat door/namens u (reparatie-)werkzaamheden of wijzigingen/aanpassingen aan het
gehuurde zijn uitgevoerd, zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande toestemming. - In de in het vorige lid genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende
schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden. - De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten
is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van
derden.
Artikel 16: Betaling
- Wij mogen altijd – naast een eventuele waarborgsom – een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere
zekerheid voor betaling aan u vragen. - Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum.
De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt. - Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente
verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten
van een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve maandrente? In
de eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente over de hoofdsom. In
iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente over de hoofdsom
vermeerderd met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente. - Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 6% per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger
is. In dat geval geldt de wettelijke rente. - Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke
incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van
€ 40,00. - Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze
aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00. - Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de
vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente. - Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring
- ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons
hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim
bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te
twijfelen.
- Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna
op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze
betrekking heeft op een latere factuur. - U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit
geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt
verklaard. - Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 17: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.
- Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden op het
tijdstip waarop u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) uw vermogen verliest. - U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze
algemene voorwaarden.
Artikel 18: Overmacht
- Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet
worden toegerekend als er sprake is van overmacht. - In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of
dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met)
epidemie/pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende
maatregelen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en afleverproblemen;
e. het verloren gaan of beschadigd/defect raken van te huren zaken op een zodanig tijdstip
dat wij deze in redelijkheid niet kunnen hebben vervangen/hersteld bij aanvang van de
huurperiode. - Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden
of onze verplichtingen voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding
aan u te betalen. - Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan
hebben wij wel recht op vergoeding van het al uitgevoerde deel.
Artikel 19: Annulering – opschorting
- Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten;
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte voorbereidingen/uitvoeringshandelingen en gemaakte kosten is deze
schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen (resterende) huurprijs. - U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
- Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen
(waaronder de waarborgsom) en uw eventuele tegenvorderingen. - Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding
voor alle verrichte voorbereidingen/uitvoeringshandelingen per direct opeisen en bij u in rekening
brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, zoals uren die een door ons ingeschakelde derde
op het moment van opschorting al heeft gereserveerd voor de overeenkomst. - Kosten die wij maken voor het hervatten van de uitvoering zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij
de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de
overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden. - Als de annulering/opschorting voortkomt uit (verscherpte) overheidsmaatregelen in verband met
epidemie/pandemie (zoals Corona), zullen wij daar coulant mee omgaan. Echter, bij een
annulering/opschorting binnen 2 dagen voor de geplande ingangsdatum van de huur, zijn wij
genoodzaakt u de gehele overeengekomen huurprijs in rekening te brengen.
Artikel 20: Toepasselijk recht – bevoegde rechter
- Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
- Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
vestigings- of woonplaats. - Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere
rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding over uw
keuze. - Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de
bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.